محققان ممکن است راهی برای معکوس نمودن دیابت نوع 1 با یک داروی تایید شده، یافته باشند

18آوریل 2017- تشخیص دیابت نوع 1 به معنی یک عمر سعی و کوشش مداوم برای کنترل قند خون است. بر خلاف دیابت نوع 2، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با این بیماری به دنیا می آیند. آنها مجبور به اندازه گیری قند خون خود چند بار در روز و تزریق انسولین بطور مادام العمر هستند؛ این روند دشوار، پرهزینه و به طور بالقوه خطرناک است. بهمین دلیل شنیدن خبر یک درمان بالقوه برای دیابت نوع 1 با استفاده از درمانی که در حال حاضر توسط FDA تایید شده است، برای بیماران هیجان وصف ناپذیری را بهمراه دارد.

محققان در این مطالعه تلاش کرده اند که بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را با یک پروتئین سیستم ایمنی به نام آلفا 1 آنتی تریپسین (معروف به آلفا-1) درمان کنند، این پروتئین به هدف قرار دادن میکروبها کمک می کند. به طور طبیعی مقدار تولید انسولین در طول زمان در بیماران دیابتی کاهش می یابد، اما به نظر می رسد استفاده از مقادیر بالایی از "آلفا 1" به بدن کمک می کند تا مقادیر بیشتری انسولین تولید کرده و تولید خود را ادامه دهد. در این مطالعه، محققان 12 بیمار را که به تازگی دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده بود، تحت درمان با alpha-1  یک بار در هفته به مدت هشت هفته قرار دادند، نتایج این تحقیق در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر گردید.

همکار نویسنده ی این مقاله، دکتر Eli C. Lewis، استاد بیوشیمی و فارماکولوژی می گوید: پس از این درمان، به مدت یک سال، اندازه گیری غلظت انسولین نشان داد، دو نفر از شرکت کنندگان مقادیر بیشتری انسولین می سازند. کاهش مقدار انسولین تولید شده در بدن سه نفر از بیماران، جزئی بود که نشانه خوبی است، در مقایسه با دوره ی طبیعی این بیماری، که سراشیبی به سمت عدم تولید انسولین است، حتی حفظ انسولین در یک مقدار ثابت موفقیت محسوب می شود.

یک مطالعه ی کوچک دیگر که در مجله Pediatric Diabetes منتشر گردید، نشان داد که درمان  18 کودک با آلفا-1 توانست مقدار هموگلوبینA1c شرکت کنندگان را کاهش دهد. به طور متوسط، سطح هموگلوبین A1c این افراد از 8.43 درصد به 7.09 درصد کاهش یافت. هدف دستیابی به مقدار هموگلوبین A1c تعیین شده توسط انجمن دیابت آمریکا، یعنی 7 درصد یا کمتر است.

دکتر لوئیس می گوید: خبر خوب این است که تزریق آلفا 1 برای درمان یک بیماری ریوی نادر(COPD)، در حال حاضر مورد تاییدFDA است. از آنجایی که این پروتئین به طور طبیعی در بدن تولید می شود، استفاده از آن برای بیماریهای مختلف امکان پذیر است، او اشاره می کند: این امن ترین روش حال حاضر در هر کارآزمایی بالینی است، در واقع، تحقیقات نشان می دهد تزریق آلفا 1 ممکن است راحت تر از تزریق انسولین باشد. برخی از داوطلبان در این مطالعه دچار سردرد خفیف، دل درد و سرفه شدند، اما این عوارض طولانی نبودند.

بیماران دیابتی اغلب پس از تشخیص بیماری وارد فازی بنام "ماه عسل" می شوند، در این مرحله نشانه های بیماری بهتر می شود اما بعد از آن به سرعت در سراشیبی قرار می گیرند. اما دکتر لوئیس می گوید تحقیقات آنها نشان می دهد که استفاده از آلفا 1 سبب بهبود طبیعی بیماری می گردد. او می گوید: قدیمی ترین فردی که با این روش تقریبا ده سال پیش درمان شده است، کودکی بود که هشت تزریق از آلفا 1 را بمدت هشت هفته دریافت کرد و او هنوز هم، ده سال بعد از درمان، در ماه عسل بیماری دیابت است.

 دکتر لوئیس  افزود: مهم این است که شروع درمان در عرض 100 روز پس از تشخیص، زمانی که بیماری هنوز در مرحله اولیه ی خود است، انجام شود.

تعداد کمی از شرکت کنندگان در مطالعه لوئیس از تزریق انسولین بی نیاز شدند. یکی از کودکان دچار افزایش قند خون شد، اما دکتر لوئیس از نتیجه ی درمان واقعا خرسند بود، زیرا معلوم شد که این کودک یک تکه کیک شکلاتی در یک مهمانی خورده بود. دکتر لوئیس می گوید: من می خواستم، کودکان فعال و شاد باشند، نه اینکه به دلیل بیماری در یک جعبه محبوس شوند، این کودک دو سال و نیم بعد از این افزایش قند خون، سالم و سرحال است و با یک رژیم غذایی معمولی تغذیه می شود.

منبع:

http://www.rd.com/health/conditions/type-1-diabetes-cure/